Regulamin rekrutacji 2019/2020 - plik PDF - pobierz

Podstawa prawna

1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.).
2. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2017 r. poz. 2198 ze zm.).
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 marca 2017 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego na lata szkolne 2017/2018-2019/2020 do trzyletniego liceum ogólnokształcącego, czteroletniego technikum i branżowej szkoły
I stopnia, dla kandydatów będących absolwentami dotychczasowego gimnazjum (Dz.U. z 2017 r., poz. 586).
4. Decyzja Śląskiego Kuratora Oświaty Nr OA-OR.110.1.23.2018 z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie terminów przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego, w tym terminów składania dokumentów do klas pierwszych dotychczasowego publicznego trzyletniego liceum ogólnokształcącego, czteroletniego technikum oraz trzyletniej branżowej szkoły I stopnia, na rok szkolny 2019/2020.
5. Decyzja Śląskiego Kuratora Oświaty z 17.06.2019 r. zmieniająca decyzję w sprawie terminów przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego – szkoły ponadgimnazjalne.

§1
Informacje wstępne

1. W roku szkolnym 2019/2020 nabór do szkoły przeprowadzany jest za pomocą elektronicznego systemu naboru.
2. Całością prac związanych z przyjmowaniem kandydatów do klas pierwszych kieruje komisja rekrutacyjna powołana przez dyrektora szkoły.
3. Dyrektor szkoły wyznacza przewodniczącego komisji rekrutacyjnej.
4. Do zadań komisji rekrutacyjnej w szczególności należy:
1) weryfikacja wniosków o przyjęcie do szkoły;
2) ustalenie wyników postępowania rekrutacyjnego i podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych do szkoły;
3) ustalenie i podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych do szkoły;
4) sporządzenie protokołu postępowania rekrutacyjnego.
5. Dane osobowe kandydatów zgromadzone w celach postępowania rekrutacyjnego oraz dokumentacja postępowania rekrutacyjnego są przechowywane nie dłużej niż do końca okresu, w którym uczeń uczęszcza do szkoły.
6. Dane osobowe kandydatów nieprzyjętych zgromadzone w celach postępowania rekrutacyjnego są przechowane w szkole przez okres roku, chyba że na rozstrzygnięcie dyrektora szkoły została wniesiona skarga do sądu administracyjnego i postępowanie nie zostało zakończone prawomocnym wyrokiem.

§2
Harmonogram czynności w postępowaniu rekrutacyjnym i postępowaniu uzupełniającym

Lp. Rodzaj czynności Termin
w postępowaniu rekrutacyjnym
Termin
w postępowaniu uzupełniającym
1 Złożenie wniosku o przyjęcie do szkoły podpisanego przez ucznia i rodziców lub prawnych opiekunów oraz - jeśli dotyczy - dokumentów określonych w §3 ust. 5 oraz ust. 6 pkt 1 lit. a-d niniejszego regulaminu.
Kandydat w postępowaniu rekrutacyjnym drukuje wniosek z elektronicznego systemu naboru.
Od 13 maja 2019 r.
do 25 czerwca 2019 r.
Od 26 lipca 2019 r.
do 30 lipca 2019 r.
2 Uzupełnienie wniosku o przyjęcie do szkoły poprzez dostarczenie do szkoły pierwszego wyboru następujących dokumentów (oryginały lub poświadczone kopie zgodnie z art. 20t ust. 3-5 ustawy o systemie oświaty):
  • świadectwa ukończenia gimnazjum (oryginał lub poświadczona kopia),
  • zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu gimnazjalnego (oryginał lub poświadczona kopia),
  • zaświadczenia o uzyskaniu tytułu laureata lub finalisty ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej lub tytułu laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim.
Od 19 czerwca 2019 r.
do 25 czerwca 2019 r.
----------
3 Weryfikacja przez komisję rekrutacyjną wniosków o przyjęcie do szkoły i dokumentów potwierdzających spełnianie przez kandydata warunków lub kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym. Do 28 czerwca 2019 r. Do 5 sierpnia 2019 r.
4 Podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych do szkoły. 16 lipca 2019 r. 21 sierpnia 2019 r.
5 Potwierdzanie woli przyjęcia do szkoły w postaci przedłożenia  oryginału świadectwa ukończenia gimnazjum i oryginału zaświadczenia o wynikach egzaminu gimnazjalnego, o ile nie zostały one złożone w uzupełnieniu wniosku o przyjęcie do szkoły.
Osoby przyjęte do I LO im. M. Kopernika w Żywcu zobowiązane są dostarczyć dodatkowo:
  • 2 zdjęcia legitymacyjne (opisane na odwrocie: imię i nazwisko, data urodzenia, adres zamieszkania),
  • deklarację wyboru drugiego języka obcego - pobierz.
  • oświadczenie rodzica / prawnego opiekuna w sprawie uczęszczania ucznia niepełnoletniego na lekcje religii rzymskokatolickiej - pobierz.
Od 16 lipca 2019 r.
do 24 lipca 2019 r.
Od 21 sierpnia 2019 r.
do 29 sierpnia 2019 r.
6 Podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych do szkoły. 25 lipca 2019 r. 30 sierpnia 2019 r.
7 Poinformowanie przez dyrektora szkoły kuratora oświaty o liczbie wolnych miejsc w szkole. Niezwłocznie po podaniu
do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych w postępowaniu rekrutacyjnym.
Niezwłocznie po podaniu
do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych w postępowaniu uzupełniającym.

§3
Kryteria rekrutacji

1. Do klasy pierwszej przyjmuje się kandydatów, którzy posiadają świadectwo ukończenia gimnazjum.
2. W przypadku większej liczby kandydatów niż liczba wolnych miejsc w szkole, na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę łącznie następujące kryteria:
1) wyniki egzaminu gimnazjalnego;
2) wymienione na świadectwie ukończenia gimnazjum oceny z języka polskiego i matematyki oraz z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalonych przez dyrektora szkoły jako brane pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym do danego oddziału:
klasa 1ag – matematyczno-informatyczna: język polski, matematyka, informatyka, język angielski
klasa 1bg – uniwersytecka matematyczna: język polski, matematyka, język angielski, fizyka lub geografia (wyższa ocena)
klasa 1cg – biologiczno-chemiczna: język polski, matematyka, biologia, chemia
klasa 1dg – matematyczno-przyrodnicza: język polski, matematyka, język angielski, biologia lub chemia (wyższa ocena)
klasa 1fg – humanistyczna (społeczno-prawna): język polski, matematyka, historia, wiedza o społeczeństwie
klasa 1hg – humanistyczno-językowa: język polski, matematyka, historia, język angielski
3) świadectwo ukończenia gimnazjum z wyróżnieniem;
4) szczególne osiągnięcia wymienione na świadectwie ukończenia gimnazjum:
a) uzyskanie wysokiego miejsca nagrodzonego lub uhonorowanego zwycięskim tytułem w zawodach wiedzy, artystycznych i sportowych, organizowanych przez kuratora oświaty albo organizowanych co najmniej na szczeblu powiatowym przez inne podmioty działające na terenie szkoły, z wyjątkiem tytułu laureata lub finalisty ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej oraz tytułu laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim, o których mowa w art. 20d ustawy o systemie oświaty,
b) osiągnięcia w zakresie aktywności społecznej, w tym na rzecz środowiska szkolnego, w szczególności w formie wolontariatu.
3. Laureaci lub finaliści ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej oraz laureaci konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim są przyjmowani w pierwszej kolejności.
4. Uczniowie są przyjmowani do wybranego oddziału w kolejności zgodnej z sumą punktów do wyczerpania planowanego limitu miejsc.
5. W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego, na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego przyjmuje się kandydatów z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia, potwierdzonymi opinią publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
6. W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego lub jeżeli po zakończeniu tego etapu dana szkoła nadal dysponuje wolnymi miejscami, na trzecim etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę łącznie kryteria, o których mowa w art. 20c ust. 2 ustawy o systemie oświaty.
1) kandydaci spełniający jedno lub więcej z kryteriów opisanych w art. 20c ust. 2 ustawy o systemie oświaty: wielodzietność rodziny kandydata, niepełnosprawność kandydata, niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata, niepełnosprawność obojga rodziców kandydata, niepełnosprawność rodzeństwa kandydata, samotne wychowywanie kandydata w rodzinie, objęcie kandydata pieczą zastępczą (wszystkie kryteria z tej grupy mają jednakową wartość);
Spełnianie przez kandydata tych kryteriów potwierdza się:
a) oświadczeniem o wielodzietności rodziny kandydata,
b) orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wydanym ze względu na niepełnosprawność, orzeczeniem o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności lub orzeczeniem równoważnym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
c) prawomocnym wyrokiem sądu rodzinnego orzekającym rozwód lub separację lub aktem zgonu oraz oświadczeniem o samotnym wychowywaniu dziecka oraz niewychowywaniu żadnego dziecka wspólnie z jego rodzicem,
d) dokumentem poświadczającym objęcie dziecka pieczą zastępczą zgodnie z ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
2) kandydaci spełniający kryteria ustalone przez szkołę w kolejności: wyższa średnia z przedmiotów obowiązkowych, wyższa ocena zachowania, wyższy procentowy wynik sumaryczny z egzaminu gimnazjalnego, wyższa średnia ocen z języka polskiego i matematyki.

§4
Dokumenty

1. Kandydat ubiegający się o przyjęcie do szkoły dostarcza:
1) wniosek o przyjęcie do szkoły;
2) świadectwo ukończenia gimnazjum;
3) zaświadczenie o szczegółowych wynikach egzaminu gimnazjalnego;
4) zaświadczenie o uzyskaniu tytułu laureata lub finalisty ogólnopolskich olimpiad przedmiotowych lub tytułu laureata konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim (jeśli dotyczy);
5) 2 zdjęcia legitymacyjne (opisane na odwrocie: imię i nazwisko, data urodzenia, adres zamieszkania);
6) deklarację wyboru drugiego języka obcego - pobierz;
7) oświadczenie rodzica / prawnego opiekuna w sprawie uczęszczania ucznia niepełnoletniego na lekcje religii rzymskokatolickiej – pobierz;
8) oświadczenie o wielodzietności rodziny kandydata (jeśli dotyczy) – pobierz;
9) oświadczenie o samotnym wychowywaniu dziecka (jeśli dotyczy) – pobierz;
10) pozostałe dokumenty określone w §3 ust. 5 oraz ust. 6 pkt 1 lit. b-d niniejszego regulaminu (jeśli dotyczy).
2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, są składane w oryginale, notarialnie poświadczonej kopii albo w postaci urzędowo poświadczonego odpisu lub wyciągu z dokumentu, mogą być składane także w postaci kopii poświadczanej za zgodność z oryginałem przez dyrektora szkoły, którą kandydat ukończył.
3. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 4 i 10, są składane w oryginale, notarialnie poświadczonej kopii albo w postaci urzędowo poświadczonego odpisu lub wyciągu z dokumentu, mogą być składane także w postaci kopii poświadczanej za zgodność z oryginałem przez rodzica.
4. Oświadczenie o wielodzietności rodziny kandydata składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.

§5
Zasady przyznawania punktów w postępowaniu rekrutacyjnym

1. Kryterium – świadectwo:
1) język polski (maksymalnie 18 punktów):
a) celujący – 18 punktów,
b) bardzo dobry – 17 punktów,
c) dobry – 14 punktów,
d) dostateczny – 8 punktów,
e) dopuszczający – 2 punkty.
2) matematyka – jak w przypadku języka polskiego (maksymalnie 18 punktów);
3) pierwsze wybrane zajęcie edukacyjne – jak w przypadku języka polskiego (maksymalnie 18 punktów);
4) drugie wybrane zajęcie edukacyjne – jak w przypadku języka polskiego (maksymalnie 18 punktów);
5) świadectwo ukończenia gimnazjum z wyróżnieniem – 7 punktów;
6) uzyskanie wysokiego miejsca nagrodzonego lub uhonorowanego zwycięskim tytułem w zawodach wiedzy, artystycznych i sportowych, organizowanych przez kuratora oświaty albo organizowanych co najmniej na szczeblu powiatowym przez inne podmioty działające na terenie szkoły, z wyjątkiem tytułu laureata lub finalisty ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej oraz tytułu laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim, o których mowa w art. 20d ustawy o systemie oświaty:
a) w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu ponadwojewódzkim organizowanym przez kuratorów oświaty:
finalista konkursu przedmiotowego – 10 punktów
laureat konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – 7 punktów
finalista konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – 5 punktów
b) w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu międzynarodowym lub ogólnopolskim albo turniejem o zasięgu ogólnopolskim:
finalista konkursu z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych objętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – 10 punktów
laureat turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – 4 punkty
finalista turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – 3 punkty
c) w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu wojewódzkim organizowanym przez kuratora oświaty:
uzyskanie dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu przedmiotowego – 10 punktów
uzyskanie dwóch lub więcej tytułów laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – 7 punktów
uzyskanie dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – 5 punktów
uzyskanie tytułu finalisty konkursu przedmiotowego – 7 punktów
uzyskanie tytułu laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – 5 punktów
uzyskanie tytułu finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – 3 punkty
d) w zawodach wiedzy będących konkursem albo turniejem, o zasięgu ponadwojewódzkim lub wojewódzkim:
uzyskanie dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych objętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – 10 punktów
uzyskanie dwóch lub więcej tytułów laureata turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – 7 punktów
uzyskanie dwóch lub więcej tytułów finalisty turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – 5 punktów
uzyskanie tytułu finalisty konkursu z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych objętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – 7 punktów
uzyskanie tytułu laureata turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – 3 punkty
uzyskanie tytułu finalisty turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej –  2 punkty
e) uzyskanie wysokiego miejsca w zawodach wiedzy innych niż wymienione w pkt 6 lit. a-d, artystycznych lub sportowych, organizowanych przez kuratora oświaty lub inne podmioty działające na terenie szkoły, na szczeblu:
międzynarodowym – 4 punkty
krajowym – 3 punkty
wojewódzkim – 2 punkty
powiatowym – 1 punkt
W przypadku gdy kandydat ma więcej niż jedno szczególne osiągnięcie z takich samych zawodów wiedzy, artystycznych i sportowych na tym samym szczeblu oraz z tego samego zakresu, wymienione na świadectwie ukończenia gimnazjum, przyznaje się jednorazowo punkty za najwyższe osiągnięcie tego ucznia w tych zawodach, z tym że maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania za wszystkie osiągnięcia wynosi 18 punktów.
7) aktywność społeczna, w tym na rzecz środowiska szkolnego, w szczególności w formie wolontariatu – 3 punkty.
2. Kryterium – egzamin gimnazjalny:
1) język polski – 0,2 punktu za każdy uzyskany procent (maksymalnie 20 punktów);
2) historia i wiedza o społeczeństwie – 0,2 punktu za każdy uzyskany procent (maksymalnie 20 punktów);
3) matematyka – 0,2 punktu za każdy uzyskany procent (maksymalnie 20 punktów);
4) przedmioty przyrodnicze – 0,2 punktu za każdy uzyskany procent (maksymalnie 20 punktów);
5) język obcy nowożytny na poziomie podstawowym – 0,2 punktu za każdy uzyskany procent (maksymalnie 20 punktów);
3. Maksymalna liczba punktów uzyskanych w wyniku rekrutacji wynosi 200 punktów.

§6
Zasady przyznawania punktów w postępowaniu rekrutacyjnym w przypadku osób zwolnionych z obowiązku przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego

1. W przypadku osób zwolnionych z obowiązku przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego, na podstawie art. 44zw ust. 2 i art. 44zz ust. 2 ustawy o systemie oświaty, przelicza się na punkty oceny z języka polskiego, matematyki, historii, wiedzy o społeczeństwie, biologii, chemii, fizyki, geografii i języka obcego nowożytnego, wymienione na świadectwie ukończenia gimnazjum:
1) język polski (maksymalnie 20 punktów):
a) celujący – 20 punktów,
b) bardzo dobry – 18 punktów,
c) dobry – 13 punktów,
d) dostateczny – 8 punktów,
e) dopuszczający – 2 punkty.
2) matematyka – jak w przypadku języka polskiego (maksymalnie 20 punktów);
3) historia i wiedza o społeczeństwie – jak w przypadku języka polskiego (maksymalnie 20 punktów);
Liczbę punktów uzyskaną po zsumowaniu punktów z tych zajęć edukacyjnych dzieli się przez 2.
4) biologii, chemii, fizyki i geografii – jak w przypadku języka polskiego (maksymalnie 20 punktów);
Liczbę punktów uzyskaną po zsumowaniu punktów z tych zajęć edukacyjnych dzieli się przez 4.
5) język obcy nowożytny – jak w przypadku języka polskiego (maksymalnie 20 punktów).
2. W przypadku osób zwolnionych z obowiązku przystąpienia do danego zakresu odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego lub danej części egzaminu gimnazjalnego, na podstawie art. 44zw ust. 2 i art. 44zz ust. 2 ustawy o systemie oświaty, przelicza się na punkty, w sposób określony w §6 ust. 1 niniejszego regulaminu, oceny wymienione na świadectwie ukończenia gimnazjum z zajęć edukacyjnych, z których jest przeprowadzany dany zakres odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego lub dana część egzaminu gimnazjalnego, których dotyczy zwolnienie.
3. W przypadku osób zwolnionych z obowiązku przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym, na podstawie art. 44zz ust. 2 ustawy o systemie oświaty, przelicza się na punkty ocenę z języka obcego nowożytnego wymienioną na świadectwie ukończenia gimnazjum:
1) celujący – 20 punktów;
2) bardzo dobry – 18 punktów;
3) dobry – 13 punktów;
4) dostateczny – 8 punktów;
5) dopuszczający – 2 punkty.

§7
Procedura odwoławcza

1. W terminie 7 dni od dnia podania do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych, rodzic kandydata może wystąpić do komisji rekrutacyjnej z wnioskiem o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia.
2. W terminie 5 dni od dnia złożenia wniosku o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia, komisja rekrutacyjna sporządza uzasadnienie. Uzasadnienie zawiera przyczyny odmowy przyjęcia, w tym najniższą liczbę punktów, która uprawniała do przyjęcia, oraz liczbę punktów, którą kandydat uzyskał w postępowaniu rekrutacyjnym.
3. W terminie 7 dni od otrzymania uzasadnienia rodzic kandydata może złożyć do dyrektora szkoły odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej.
4. W terminie 7 dni od otrzymania odwołania dyrektor jest obowiązany rozpatrzyć odwołanie.
5. Na rozstrzygnięcie dyrektora służy skarga do sądu administracyjnego.

§8
Informacje dodatkowe

1. Język polski, matematyka i język angielski będą realizowane w kl. I – III na poziomie rozszerzonym równolegle z poziomem podstawowym – w zależności od wybranej klasy.
2. W zakresie rozszerzonym od kl. II realizuje się przedmioty: informatyka, biologia, chemia, historia, wiedza o społeczeństwie, geografia, fizyka (po uprzednim zrealizowaniu tych przedmiotów w zakresie podstawowym) – w zależności od wybranej klasy.
3. Biologia i chemia na poziomie rozszerzonym w klasie biologiczno-chemicznej będą realizowane od II półrocza klasy pierwszej po zrealizowaniu poziomu podstawowego w I półroczu.
4. W planowanych oddziałach pierwszym językiem obcym będzie język angielski, drugim językiem obcym będzie do wyboru: j. niemiecki, j. francuski, j. hiszpański, j. rosyjski.
5. W klasie 1hg (humanistyczno-językowej) kandydat wybiera drugi język obcy spośród: język niemiecki, język francuski.
6. Wyboru drugiego języka obcego dokonuje kandydat w deklaracji pobranej ze strony internetowej szkoły (www.lo-zywiec.pl), podając dwa języki z 1. i 2. preferencji - pobierz.
7. W miarę możliwości organizacyjnych dyrekcja umożliwi uczniowi naukę drugiego języka obcego wskazanego w 1. preferencji. Jednocześnie (w razie trudności organizacyjnych) zastrzega sobie możliwość przydzielenia uczniowi języka obcego z 2. preferencji.

Narzędzia dostępności