Solidarni w Warszawie

W dniach 13 -14.04.2023 laureaci XII Podbeskidzkiego Konkursu Historycznego „Solidarni”: Katarzyna Śleziak (kl. 2a), Natalia Stokłosa (kl. 2a) oraz Jakub Saleciak (kl. 3a), wraz z opiekunem p. Andrzejem Ryczkiewiczem, wzięli udział w wyjeździe do Warszawy zorganizowanym i sfinansowanym przez Region Podbeskidzie NSZZ „Solidarność”.

Pierwszym punktem wycieczki był Sejm RP. Mieliśmy możliwość zwiedzenia wnętrza gmachu, a także zapoznania się z jego historią. Przeszliśmy przez hol główny, gdzie mogliśmy zapoznać się z licznymi tablicami pamiątkowymi, upamiętniającymi m. in. wizytę Jana Pawła II. Główną atrakcją była sala plenarna. Przysłuchiwaliśmy się obradom z galerii dla prasy i gości.

Następnym punktem programu było zwiedzanie Zamku Królewskiego. Podziwianie malarskich arcydzieł Jana Matejki było dla nas niezwykłym doświadczeniem, a spacer po apartamentach królewskich, salach sejmowych i galeriach pozwolił na dokładniejsze zapoznanie się z historią naszych przodków.

Drugi dzień rozpoczął się od wizyty w Muzeum Żołnierzy Wyklętych przy ulicy Rakowieckiej 37, które od roku 1945 przez cały okres komunistycznych rządów pełniło funkcję głównego więzienia politycznego. Przetrzymywano w nim najważniejsze postacie powojennego podziemia niepodległościowego, m. in. gen. Augusta Emila Fieldorfa ps. „Nil” czy rtm. Witolda Pileckiego ps. „Witold”. Więziono tam również wiele osób zaangażowanych w działalność niepodległościową oraz duszpasterzy Kościoła Katolickiego, a po roku 1956 do mokotowskiego Aresztu Śledczego, trafiali działacze opozycji demokratycznej i antykomunistycznej. Były kompleks więzienny jest miejscem pamięci, w którym mury opowiadają historię Polski. Zobaczyliśmy ciągłość dążeń niepodległościowych Polaków od 1939 do 1989 r. W tym szczególnym miejscu widać cenę, jaką przyszło płacić za marzenia o Wolnej Polsce, ale można dostrzec również sens poniesionej ofiary.

Kościół św. Stanisława Kostki i muzeum ks. Jerzego Popiełuszki były ostatnimi zwiedzonymi przez nas miejscami. Niezwykłym wydarzeniem było spotkanie ze świadkiem historii – panem Dariuszem Starką, który przedstawił nam losy polskiego duchownego, zamordowanego przez funkcjonariuszy SB. Poznaliśmy także jednego ze strażników grobu ks. Jerzego- pana Aleksandra Piwońskiego. Zostaliśmy oprowadzeni po świątyni, zobaczyliśmy m. in. konfesjonał, w którym spowiadał błogosławiony kapelan warszawskiej „Solidarności”. Złożyliśmy również wieniec na grobie ks. Popiełuszki. Muzeum powstało niedługo po jego męczeńskiej śmierci, znajdują się w nim pamiątki po księdzu Jerzym. W dziewięciu salach muzealnych znajduje się kilka tysięcy eksponatów, w tym przedmioty osobiste, zdjęcia oraz prezentacje filmowe i dźwiękowe, które urozmaicają wystawę.

Serdeczne podziękowania należą się Zarządowi Regionu Podbeskidzie NSZZ „Solidarność”, który był organizatorem wyjazdu i umożliwił nam udział w tej rozwijającej lekcji historii.

Katarzyna Śleziak klasa 2a

ATH instytut neofilologii
28.03.2024
XV Międzynarodowy DZIEŃ ZIEMI i ŚWIATOWY DZIEŃ WODY 2024 w I LO w Żywcu

22 marca 2024 roku w auli szkolnej I LO w Żywcu, odbył się XV Międzynarodowy Dzień Ziemi i Swiatowy Dzień Wody. Przygotowaniem tego spotkania...

czytaj więcej
28.03.2024

Generalne sprzątanie Żywca

22 marca 2024 r. uczniowie naszego Liceum, zaopatrzeni w worki oraz jednorazowe rękawiczki, po raz kolejny uczestniczyli w akcji GENERALNEGO...